joi, 1 martie 2012

Din nou despre clasa pregătitoare

Prea mari È™i virulente au fost atacurile, demonizarea, linÈ™ajul mediatic, pentru a nu pune în lumina corectă toate informaÈ›iile legate de clasa pregătitoare.

In primul rând, toată această discuÈ›ie se poartă în registrul: respectăm sau nu respectăm Legea EducaÈ›iei NaÈ›ionale? (LEN)

Iată ce prevede LEN:

Art. 23. — (1) Sistemul naÈ›ional de învățământ preuniversitar cuprinde următoarele niveluri:

b) învățământul primar, care cuprinde clasa pregătitoare È™i

clasele I—IV;

Art 361 (3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):

a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învățământul primar intră în vigoare începând cu anul È™colar 2012—2013;

De menÈ›ionat că partea din lege referitoare le preuniversitar a fost agreată în Cameră È™i Senat de către toate forÈ›ele politice din parlament.

S-a acuzat lipsa dezbaterii publice. Ce să dezbatem, aplicarea unei legi? AÈ™a cum este (în opinia mea 80%  bună), o aplicăm, nu o mai dezbatem.

Ce să facă Ministerul EducaÈ›iei, să nu respecte legea pentru a face pe placul È™efilor de sindicat È™i al câtorva zeci de părinÈ›i motivaÈ›i de interese obscure? Ar fi fost imediat taxat È™i trimis în judecată că nu respectă legile țării.

  1. Școlarizarea de la sase ani este introdusă în 22 de țări europene, în urma studiilor de specialitate, care au arătat clar că evoluÈ›ia È™colară a elevilor este cu atât mai bună cu cât intrarea lor în colectivități È™i instituÈ›ii È™colare se face mai devreme. ToÈ›i sunt aerieni, duÈ™i cu pluta, aÈ™a cum sunt acuzate autoritățile române?
  2. Există acum 20% dintre copiii de È™ase ani care nu merg la grădiniță. Vin la sapte ani în clasa a I-a, contactul cu È™coala fiind mai dificil, fără o perioadă de tranziÈ›ie. Cu aplicarea legii, toÈ›i copiii de sase ani au posibilitatea, finanÈ›aÈ›i de stat, parte a învățământului obligatoriu, cu o bază materială asigurată pe banii statului, să vină la È™coală.
  3. Se eliberează spaÈ›ii È™i locuri în actualele grădiniÈ›e, care să cuprindă cât mai mulÈ›i copii în învățământul preÈ™colar.
  4. S-au adus acuze că sistemul nu e pregătit pentru această trecere. Cei care spun acest lucru vorbesc după ureche, din auzite, pe baza unor cazuri punctuale, ce pot fi rezolvate până în toamnă. Dar de aici până a pune sub semnul întrebării tot sistemul, inspectorate, directori de È™coli, minister, în condiÈ›iile în care populaÈ›ia È™colară a scăzut oricum cu 25% în ultimii 10 ani, este un scenariu aberant.
  5. Ultimul ordin emis de ministru, reglementează aspecte secundare, modul cum se fac inscrierile la clasa pregătitoare. Primează criteriul geografic, existent in legislaÈ›ia secundară încă din 2005. Adică, au prioritate la însciere copii aflaÈ›i în circumscripÈ›ia È™colară, pentru a reduce efortul părinÈ›ilor legat de transportul copiilor înspre È™i de la È™coală. 80% dintre copii vor urma acest criteriu. Ce alt criteriu să fi fost avut în vedere? A, că ordinul conÈ›ine introducerea transparenÈ›ei È™i evidenÈ›ei computerizate a înscrierilor, astfel încât cei care voiau să-È™i înscrie copii pe uÈ™a din dos, cu pile, bani, influență clientelară nu prea mai au posibilitatea s-o facă È™i le-a stârnit furia, e clar. Dar cei mulÈ›i doresc transparență È™i echitate în accesul la educaÈ›ie. AÈ™a că,  amatorii de ocolirea legilor să înveÈ›e să se comporte È™i legal.
  6. Ieri Ministerul EducaÈ›iei a adus în dezbatere publică programele È™i curriculumul adresat clasei pregătitoare. Toată lumea a văzut că nu e vorba de lecÈ›ii ci de o tranziÈ›ie de la joaca, poezii, cântecele, investigarea mediului înconjurător, la învățarea propriu-zisă.
  7. Există bani aprobaÈ›i în bugetul ministerului, (este È™i motivul pentru care acÈ›iunea s-a lansat abia în ianuarie 2012), pentru achiziÈ›ionarea de obiecte, mobilier È™i mijloace de învățământ, pentru pregătirea profesorilor, pentru editarea auxiliarelor necesare, ghiduri adresate atât părinÈ›ilor, profesorilor, celor interesaÈ›i de domeniu.
  8. PărinÈ›ii pot decide, în contextul legii, să amâne intrarea în clasa pregatitoare, sau, dimpotrivă, s-o grăbească. Ieri a apărut o È™tire conform căreia un băieÈ›el de 4 ani È™i jumătate din judeÈ›ul Sălaj a primit din partea specialiÈ™tilor, la solicitarea părinÈ›ilor, dreptul de a intra în clasa pregătitoare, pe baza nivelului atins în dezvoltarea psiho-somatică. Studiile spun că este extrem de important ca elevul să fie È™colarizat pe o treaptă în concordanță cu propria dezvoltare biologică, diferită de la un copil la altul.

Atmosfera de isterie, demonizare a instituÈ›iilor statului, linÈ™ajul mediatic, fac mult rău într-un domeniu sensibil, educaÈ›ia copiilor noÈ™tri. Care ar trebui să fie traspartinică. Solicitarea de dezbatere È™i discuÈ›ii, într-o atmosferă precum aceea la care asistăm de căteva săptămâni nu este posibilă È™i benefică, serveÈ™te doar luptei politice a opoziÈ›iei È™i televiziunilor care o sprijină, pentru accederea cât mai rapidă la borcanele bugetului statului È™i bazinul de funcÈ›ii publice. Cu orice preÈ›. Inclusiv cu preÈ›ul educaÈ›iei È™i viitorului copiilor noÈ™tri.



Citeste tot articolul si comenteaza pe

Contributors.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu