Prea mari Èi virulente au fost atacurile, demonizarea, linÈajul mediatic, pentru a nu pune în lumina corectÄ toate informaÈiile legate de clasa pregÄtitoare.
In primul rând, toatÄ aceastÄ discuÈie se poartÄ în registrul: respectÄm sau nu respectÄm Legea EducaÈiei NaÈionale? (LEN)
IatÄ ce prevede LEN:
Art. 23. — (1) Sistemul naÈional de învÄÈÄmânt preuniversitar cuprinde urmÄtoarele niveluri:
b) învÄÈÄmântul primar, care cuprinde clasa pregÄtitoare Èi
clasele I—IV;
Art 361 (3) Prin excepÈie de la prevederile alin. (1):
a) mÄsura introducerii clasei pregÄtitoare în învÄÈÄmântul primar intrÄ în vigoare începând cu anul Ècolar 2012—2013;
De menÈionat cÄ partea din lege referitoare le preuniversitar a fost agreatÄ în CamerÄ Èi Senat de cÄtre toate forÈele politice din parlament.
S-a acuzat lipsa dezbaterii publice. Ce sÄ dezbatem, aplicarea unei legi? AÈa cum este (în opinia mea 80% bunÄ), o aplicÄm, nu o mai dezbatem.
Ce sÄ facÄ Ministerul EducaÈiei, sÄ nu respecte legea pentru a face pe placul Èefilor de sindicat Èi al câtorva zeci de pÄrinÈi motivaÈi de interese obscure? Ar fi fost imediat taxat Èi trimis în judecatÄ cÄ nu respectÄ legile ÈÄrii.
- Ècolarizarea de la sase ani este introdusÄ în 22 de ÈÄri europene, în urma studiilor de specialitate, care au arÄtat clar cÄ evoluÈia ÈcolarÄ a elevilor este cu atât mai bunÄ cu cât intrarea lor în colectivitÄÈi Èi instituÈii Ècolare se face mai devreme. ToÈi sunt aerieni, duÈi cu pluta, aÈa cum sunt acuzate autoritÄÈile române?
- ExistÄ acum 20% dintre copiii de Èase ani care nu merg la grÄdiniÈÄ. Vin la sapte ani în clasa a I-a, contactul cu Ècoala fiind mai dificil, fÄrÄ o perioadÄ de tranziÈie. Cu aplicarea legii, toÈi copiii de sase ani au posibilitatea, finanÈaÈi de stat, parte a învÄÈÄmântului obligatoriu, cu o bazÄ materialÄ asiguratÄ pe banii statului, sÄ vinÄ la ÈcoalÄ.
- Se elibereazÄ spaÈii Èi locuri în actualele grÄdiniÈe, care sÄ cuprindÄ cât mai mulÈi copii în învÄÈÄmântul preÈcolar.
- S-au adus acuze cÄ sistemul nu e pregÄtit pentru aceastÄ trecere. Cei care spun acest lucru vorbesc dupÄ ureche, din auzite, pe baza unor cazuri punctuale, ce pot fi rezolvate pânÄ în toamnÄ. Dar de aici pânÄ a pune sub semnul întrebÄrii tot sistemul, inspectorate, directori de Ècoli, minister, în condiÈiile în care populaÈia ÈcolarÄ a scÄzut oricum cu 25% în ultimii 10 ani, este un scenariu aberant.
- Ultimul ordin emis de ministru, reglementeazÄ aspecte secundare, modul cum se fac inscrierile la clasa pregÄtitoare. PrimeazÄ criteriul geografic, existent in legislaÈia secundarÄ încÄ din 2005. AdicÄ, au prioritate la însciere copii aflaÈi în circumscripÈia ÈcolarÄ, pentru a reduce efortul pÄrinÈilor legat de transportul copiilor înspre Èi de la ÈcoalÄ. 80% dintre copii vor urma acest criteriu. Ce alt criteriu sÄ fi fost avut în vedere? A, cÄ ordinul conÈine introducerea transparenÈei Èi evidenÈei computerizate a înscrierilor, astfel încât cei care voiau sÄ-Èi înscrie copii pe uÈa din dos, cu pile, bani, influenÈÄ clientelarÄ nu prea mai au posibilitatea s-o facÄ Èi le-a stârnit furia, e clar. Dar cei mulÈi doresc transparenÈÄ Èi echitate în accesul la educaÈie. AÈa cÄ, amatorii de ocolirea legilor sÄ înveÈe sÄ se comporte Èi legal.
- Ieri Ministerul EducaÈiei a adus în dezbatere publicÄ programele Èi curriculumul adresat clasei pregÄtitoare. ToatÄ lumea a vÄzut cÄ nu e vorba de lecÈii ci de o tranziÈie de la joaca, poezii, cântecele, investigarea mediului înconjurÄtor, la învÄÈarea propriu-zisÄ.
- ExistÄ bani aprobaÈi în bugetul ministerului, (este Èi motivul pentru care acÈiunea s-a lansat abia în ianuarie 2012), pentru achiziÈionarea de obiecte, mobilier Èi mijloace de învÄÈÄmânt, pentru pregÄtirea profesorilor, pentru editarea auxiliarelor necesare, ghiduri adresate atât pÄrinÈilor, profesorilor, celor interesaÈi de domeniu.
- PÄrinÈii pot decide, în contextul legii, sÄ amâne intrarea în clasa pregatitoare, sau, dimpotrivÄ, s-o grÄbeascÄ. Ieri a apÄrut o Ètire conform cÄreia un bÄieÈel de 4 ani Èi jumÄtate din judeÈul SÄlaj a primit din partea specialiÈtilor, la solicitarea pÄrinÈilor, dreptul de a intra în clasa pregÄtitoare, pe baza nivelului atins în dezvoltarea psiho-somaticÄ. Studiile spun cÄ este extrem de important ca elevul sÄ fie Ècolarizat pe o treaptÄ în concordanÈÄ cu propria dezvoltare biologicÄ, diferitÄ de la un copil la altul.
Atmosfera de isterie, demonizare a instituÈiilor statului, linÈajul mediatic, fac mult rÄu într-un domeniu sensibil, educaÈia copiilor noÈtri. Care ar trebui sÄ fie traspartinicÄ. Solicitarea de dezbatere Èi discuÈii, într-o atmosferÄ precum aceea la care asistÄm de cÄteva sÄptÄmâni nu este posibilÄ Èi beneficÄ, serveÈte doar luptei politice a opoziÈiei Èi televiziunilor care o sprijinÄ, pentru accederea cât mai rapidÄ la borcanele bugetului statului Èi bazinul de funcÈii publice. Cu orice preÈ. Inclusiv cu preÈul educaÈiei Èi viitorului copiilor noÈtri.
Citeste tot articolul si comenteaza pe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu